dinsdag 18 december 2007

Ook den schrijvert is een artiest

brabants dagblad



















Oud-Tilburger en bestsellerauteur Kluun presenteert in 013 NightWriters, een literair rock ‘n’ roll circus.

door Dieter van den Bergh

Het idee was natuurlijk gewoon ordinair gejat, zegt Kluun. “Wat Raoul Heertje deed met de Comedytrain, dat wilde ik ook, maar dan met schrijvers. Geen suf gedoe op klapstoeltjes in tl-verlichte achterzaaltjes, maar spektakel in rokerige nachtclubs. Ook de schrijver is een artiest, een entertainer.”

NightWriters - in club Panama in Amsterdam - werd een daverend succes. Onder meer Joost Zwagerman, Hafid Bouazza, Ronald Giphart, Herman Koch, Tommy Wieringa en A.F.Th. waren er NightWriter.
NightWriters gaat deze week voor het eerst het land in met haar succesformule: ‘stand-up writing’, opgepimpt met hippe band, deejay en quiz. Doelgroep: twintigers en dertigers. Donderdag doet het circus het Tilburgse 013 aan, met de auteurs Saskia Noort, Kluun en Christophe Vekeman, popband Alamo Race Track en een ‘Grote’ Tilburgse ‘mystery guest’. Spannend? Nee hoor, zegt initiator en oud-Tilburger Kluun. In het land lopen de mensen doorgaans nog eerder warm voor literatuur dan in ‘blasé Amsterdam’, weet hij. Kluun zou er zelfs niet van opkijken als 013 uitverkocht raakt. “Dat jongeren niet meer zouden lezen is één grote fabel. En iemand die normaal in 013 of Extase uitgaat, wil ook best eens een schrijvert aan het werk zien, maar niet in bieb of parochiehuis.”
Het succesverhaal ‘Kluun’ is bekend. Ex-reclamestrateeg Raymond van de Klundert (1964) - zijn echte naam - brak in 2003 door met Komt een vrouw bij de dokter, een controversiële ‘autobiografische’ roman over een yup die er op los leeft terwijl zijn vrouw terminaal is. Er werden 600.000 exemplaren van verkocht. Opvolger De Weduwnaar (2006) doet het met 400.000 exemplaren ook niet slecht. Recent trok Kluun de aandacht met het ‘geintje’ Lillekemeense.com, een datingsite voor lelijke mensen in Tilburgs dialect. In januari begint hij aan een nieuwe roman over een Brabantse vrijgezel in de jaren tachtig.
In het literaire circuit wordt niet zelden met dédain over de ‘lectuur’ van ‘pulpschrijver’ Kluun geschreven. Maar critici kunnen na NightWriters niet meer om Kluun heen, gezien het indrukwekkende leger aan schrijvers dat hij reeds optrommelde. Kluun: “Ze zien ook wel dat we het zaakje flink aan het ontstoffen zijn. Daar heeft iedereen baat bij, ook de zogenaamd serieuze schrijvers.” Het zijn de journalisten die zeuren, zegt de auteur. “Dat schrijvers op elkaar neerkijken zie je niet gauw, we hebben elkaar hard nodig.”
Schrijvers hebben op dit moment vooral Kluun nodig, zo lijkt het. In zijn shows krijgen ze veel én jong publiek en een fijne beloning. “Wij beschouwen schrijvers als artiesten, dus betalen we goed.” Daar staat wel tegenover dat Kluun de regie in handen heeft. “Wij bepalen wat er voorgelezen wordt. Het publiek moet vermaakt worden. Een auteur die zich er voor schaamt om te entertainen, daar kunnen we niets mee.”
NightWriters kan nog jaren vooruit. Er zijn zelfs tv-plannen. Auteurs die hoog op het verlanglijstje staan: Grunberg, Japin, Verhulst, zelfs Easton Ellis en Houellebecq, maar ook een Heleen van Royen. “Zolang we het publiek verrassen, hebben we succes.”

NightWriters, donderdag 20 december 013, Grote Zaal, Tilburg, 20.30u. Van NightWriters verscheen recent een best of-bundel.