zaterdag 29 november 2008

Jiddische hoempasurf & gipsy freakshow













Boom Pam
Puerto Rican Nights
(Essay Recordings/Coast to Coast)
**
Boom Pam was een goed bewaard geheim in Tel Aviv. Maar wie geluk had, stuitte twee jaar geleden op haar titelloze debuut. Met niet al teveel fantasie valt de deels instrumentale Jiddische ‘hoempasurf’ (op een gekruid bedje van Arabische muziek, klezmer en Griekse pop) te verkopen als ‘Balkan Beats’. Dus werd de band gekaapt door Essay Recordings, het label van Shantel. Vergeleken met het rauwe, spontane en bij vlagen briljante debuut is opvolger Puerto Rican Nights een behoorlijke domper. De tandem tuba-elektrische (surf)gitaar bleef de gangmaker, maar de frisse composities maakten plaats voor (te) makkelijke polka’s of sirtaki’s, jolige western en een overbodige Dick Dale-cover. Dieptepunt is Boom Pam (een Israëlische hit uit 1969 van de Griekse zanger Aris San), een slap instrumentaal aftreksel van de geniale versie waar de band in 2004 al een Israëlische hit mee scoorde. Uitgerekend gastzanger Tomer ‘Balkan Beat Box’ Yosef zorgt voor nog wat leven in de brouwerij.

La Caravane Passe
Velkom Plèchti!
(Tzig’art/Munich)
**
Gipsy’s zijn hip, sexy en cool. Zijn we zelf geen zigeuner, dan worden we het wel. Paar potsierlijke kettingen om, gouden neptanden in de mond, ‘vrijgevochten’ kleren aan, en hup, fles aan de mond. Voor de ‘duivelse muziek’ hebben we nog wel een paar huurlingen uit de Balkan achter de hand. Zie de autochtone Fransozen van La Caravane Passe, afkomstig uit het imaginaire kunstenaarsdorp Plèchti, ‘ten oosten van Parijs en ten westen van de Zwarte Zee’, waar het de hele dag ‘Balkanski bal’ is. Waar er in Kusturica-films vaak op een rake manier de draak wordt gestoken met stereotyperingen, geldt voor deze Gipsy Freakshow het tegenovergestelde. Dit is bovendien geen film, maar muziek. En gebod één uit de rock ’n’ roll-bijbel: wie goeie muziek wil maken, moet vooral niet grappig willen zijn. En gebod twee: laat je niet in met ‘rock Français.’ La Caravane Passe is vooral een curieuze circusact, zie ook de bijgeleverde film, een ‘dolkomische’ zigeunerklucht.