woensdag 26 januari 2011

26 januari 2011: 25 jaar Pater Moeskroen











Pater Moeskroen: geprezen en miskend

Pater Moeskroen bestaat 25 jaar. Kopman Ad Grooten uit Den Bosch blikt terug. “Zonder Roodkapje had ik nu nog gewerkt.”

door Dieter van den Bergh

(Brabants Dagblad 13/01)
Het had niet veel gescheeld of Pater Moeskroen had niet meer bestaan. In 2003 gooiden paters van het eerste uur Ton Smulders (uit Breda) en Wilbert van Duinhoven (uit Uden) de handdoek in de ring. “Ons voortbestaan hing aan een zijden draadje”, blikt Ad Grooten terug. Reddende engel was de nieuwe Belgische bassist/zanger Bart Swerts. “Zijn stem lijkt gek genoeg enorm op die van Ton.”

Ad Grooten (1962) was in 1986 in Amersfoort, waar hij studeerde, een van de oprichters van Pater Moeskroen. Als songschrijver en multi-instrumentalist op onder meer bouzouki, banjo, mandoline en doedelzak is hij altijd de drijvende kracht gebleven. Met vriendin, dochter (16) en zoon (12) woont hij al meer dan twintig jaar in Den Bosch.
‘De Pater’ is zijn kindje. “We zetten iets unieks neer, vind ik. Acts als De Wereldband en De Nieuwe Snaar vind ik prachtig en ook muzikaal hoogstaand, maar wij voegen meer een verhaal toe; we willen iets vertellen.”









In 1991 en 1992 scoorde de groep twee grote hits met de feestnummers Roodkapje en Hela Hola (tuthola). Grooten werkte toen nog als muziektherapeut bij Jan Wier in Dongen. “Wie had dat gedacht? Roodkapje bracht ineens bakken met geld binnen, ik kon een huis kopen. Na Hela Hola heb ik mijn baan opgezegd.”

Roodkapje - dat wekenlang in de Top 10 stond - is volgens de Bossche bandleider het beste én het slechtste wat de groep is overkomen. “Veel mensen denken door dat nummer nog steeds dat we een melige band zijn, terwijl we nog zoveel meer doen. Maar zonder Roodkapje had ik nu nog in de psychiatrie gewerkt, écht gewerkt, zeg maar. En dankzij die hit kunnen we nu theatertours doen. Ik ben nog elke dag blij dat ik dit mag doen.”
Door haar onterechte carnavalsimago voelde de band zich soms miskend. “We hebben honderden keren in het theater gestaan, de pers is vaak lovend. Ik ben trots op deze band.”









Exemplarisch is de rol van ‘Hilversum’. Begin jaren negentig werd de band grijs gedraaid, daarna werd het stil. “Mochten we komen spelen bij Hans Schiffers. Hij zei: ‘Schitterende nieuwe single hebben jullie gemaakt met Zet de tijd stil! Maar we gaan hem niet draaien, jullie zijn een feestband’.”

Natuurlijk, de band heeft het ook zichzelf aangedaan, haast Grooten zich te zeggen. “Marcel die met een mandje en rode doek over zijn hoofd Roodkapje speelt, da’s anders dan zo’n stoere Jack Poels met z’n gitaar, die meteen op Pinkpop staat. Het is best wel eens een strijd geweest in de band; welke kant gaan we op, maar dan bleek telkens dat een stuk nonsens ons toch wel ligt. Grote kans dat we met straks met carnaval weer een feestsingle uitbrengen. En ik wil nog steeds een Drs. P-project doen. Soms lijkt het alsof we twee bands zijn. Het ene moment sta je in het theater, dan in een feesttent. Dan weer met tranen in je ogen, dan weer lang leve de lol.”

Geografisch is Pater Moeskroen altijd lastig te duiden geweest. Is het nu een Brabantse of Amersfoortse band? “We hebben geen echte thuisbasis, niemand is ergens trots op ons. Ton gaf ons een Brabantse kleur, zong soms in het Brabants; lekker fisten goan mee da paterke. Nu zijn we vooral in het Groene Hart erg populair in feesttenten. Misschien is Nieuwveen wel onze thuisbasis. We staan daar al twintig jaar voor drieduizend uitzinnige mensen. Onze eigen Zwarte Cross. Prachtig om te zien dat jongeren nog staan te springen. Al weten die waarschijnlijk dan weer niet dat we ook in het theater staan. Dat publiek houdt bijvoorbeeld ook van René Schuurmans en De Lawineboys, die Laat maar waaien van ons coverde. Maar wij voelen toch meer verwantschap met Veulpoepers, Van Maasakkers, Pogues en De Dijk.”












Tegenwoordig is er aan platen nog nauwelijks iets te verdienen, weet Grooten. Sterker nog, je mag al blij zijn als je quitte speelt. De Pater moet het hebben van optredens. Al is de Bosschenaar niet helemaal afhankelijk van Pater Moeskroen. Achter de schermen is hij een van de drijvende krachten van de populaire kinderpopband Cowboy Billie Boem, hij schrijft ‘liedjes op maat’ en werkt voor de Efteling. Onlangs ging de door hem geschreven Sprookjeboom, de musical in première en momenteel werkt hij aan een opvolger van de bestseller Sprookjesboek van de Efteling. Lachend: “‘Van Roodkapje naar Roodkapje’, zou een mooie kop zijn.”

De favorieten van Ad Grooten
Beste album: Heimwee (2001)
Beste lied: De wolk en de rivier (een prachtige dood) uit theatervoorstelling Zee (2005)
Beste theatershow: Sprookjes (2004)









25 jaar Pater Moeskroen, de hoogte- en dieptepunten

1986 - Heimwee van een paar Brabantse studenten muziektherapie in Amersfoort naar de Bourgondische levensstijl leidt tot het oprichten van Pater Moeskroen. Op 26 januari debuteert de groep in Amersfoort met een Nederlandstalige mix van pop, Keltische en Brabantse folk en absurde humor. De groep bestaat uit Ad Grooten (Den Bosch), Wilbert van Duinhoven (Uden), Ton Smulders (Breda) en Martien van Oostrom, Jan Evers en Marcel Sophie uit Amersfoort.

1987 - Debuutplaat Alle zeven tips.

1991 - Nationale doorbraak met Pater Moeskroen aan de macht!, geproduceerd door Peter Koelewijn. Roodkapje en Hela Hola (Tuthola) worden grote hits, maar leveren de band ook (onterecht) een carnavalsimago op.





1993 - Gouden Notenkraker van Nederlandse Toonkunstenaarsbond.

1994 - Vijfde cd Pater Moeskroen Steelt De Schouw!, met Cowboy Henk op de cover.

1995 - Eerste muziektheaterprogramma Psalmenstrand.

2000 - Fluitist Jan Evers vervangen door Jeroen ‘Flairck’ Goossens uit Ulvenhout.

2001- 15-jarig jubileum in De Melkweg, theatertournee Diddelidee met toneelregisseur Dick Hauser. Ook verschijnt Heimwee, geproduceerd door Pim Koopman.

2003 - Smulders en Van Duinhoven stoppen. De Belg Bart Swerts versterkt de groep.

2007 - Soloalbum Eilandskind van Ad Grooten, in samenwerking met BJ Baartmans, Henk Hofstede, Jelle Amersfoort, JW Roy en Gerard van Maasakkers.

2008 - Tournee Pater Moeskroen Komt Van Het Dak Af!, rond werk van Peter Koelewijn, die ook nieuw repertoire voor de groep schrijft.

2011- Pater Moeskroen en de Kelten, 10e theatershow en 18e cd, met hoes van Hanco Kolk.

www.patermoeskroen.nl