zondag 29 mei 2011

Roué Verveer zegt wat je denkt


lees interview Brabants Dagblad










‘Ik zeg wat jij denkt’

Roué Verveer is niet grof, toch grappig. Vrijdag staat de populaire Surinaamse cabaretier in Midi.

door Dieter van den Bergh

Zes weken was hij wegens stembandproblemen uit de roulatie en moest zijn shows verschuiven. Na een ingreep is cabaretier Roué Verveer terug. Heel veel praten is nu het devies, om de spieren in vorm te houden. “Da’s niet zo moeilijk voor een Surinamer”, lacht de charmante 38-jarige Amsterdammer, en legt meteen de kern van de Surinaamse humor bloot: zelfspot. “We lachen het hardst om onszelf.”
Verveer, geboren in Paramaribo, kwam in 1999 naar Nederland. Een jaar eerder werd hij in Suriname tijdens een talentenjacht toevalligerwijs ontdekt door comedygezelschap FreshWagon met Najib Amhali, Eric van Sauers, Murth Mossel en Howard Komproe. Verveer werd lid van Comedytrain en maakte vijf soloprogramma’s. Tegenwoordig staat hij vaak voor uitverkochte zalen, voor een gemengd publiek.
In zijn laatste show, Mans Genoeg, genomineerd voor cabaretprijs Neerlands Hoop, is Verveer zichzelf en vertelt over ‘dingen waar je normaal niet over praat’. Centraal staat de moderne man/vrouwverhouding. “Wanneer ben ik een echte man? Als ik huil, of juist niet? Als ik financieel de baas ben, of juist niet? Als ik staand plas, of zittend?”











Na twee seizoenen kan hij wel zeggen dat Mans Genoeg ‘pijnlijk herkenbaar’ is voor veel mensen. “ ‘Als ik dit had geweten, had ik mijn vrouw thuisgelaten’, hoor ik wel eens, of juist ‘dan had ik haar meegenomen’. Ik zeg dingen die jij alleen durft te denken.” Moraal van het verhaal, verklapt Verveer: “Allen de vrouw bepaalt wat een échte man is.”
Roué Verveer is geen Hans Teeuwen. “Ik ben nooit grof in de mond. Durf het niet, en ben zo niet opgevoed. Als kind kon ik niet eens ‘shit’ zeggen in het bijzijn van mijn ouders, want dat werd niet getolereerd. Nu zou ik me schamen op het podium, mijn vader en moeder zouden in de zaal kunnen zitten. Laatst zei een bezoekster tegen mij: ‘weet je wat ik zo bijzonder aan jou vindt? Jij bent niet grof’. Blijkbaar val je dan op in het Nederlandse cabaret.”
Niet alleen in Nederland is Roué Verveer een rijzende cabaretster, ook in Suriname, al moet hij Jörgen Raymann en Wesje qua populariteit voor laten gaan. Wesje (Stephen Westmaas), die altijd in Suriname bleef wonen, zou twee weken geleden in Midi in Tilburg optreden, tijdens een tournee die mede door Verveer was geïnitieerd. Maar op 23 april sloeg het noodlot toe: Westmaas kwam bij een auto-ongeluk in Suriname om het leven. Hij werd 39 jaar. Een nationale tragedie voor Suriname, aldus Verveer, die een bevriende collega verloor. Op 5 juni is er een tribute voor Wesje in Carré, met Verveer en andere bekende Surinamers.

Nog een andere, minder tragische speling van het lot: vrijdag treedt ook Jörgen Raymann op in Tilburg, in de schouwburg. Waarom we niet naar hem, maar naar Verveer moeten? “Heel simpel”, gniffelt de cabaretier. “Ik speel mijn voorstelling nog maar vier keer, daarna nooit meer.”

‘Mans Genoeg’ van Roué Verveer, 27 mei, 20.30uur, Midi Theater Tilburg.