zondag 23 januari 2011

Eva Laurenssen in Beatles-opera










(kader bij interview Nina June)

‘Ik ben in het diepe gegooid’

Zangeres/actrice Eva Laurenssen (1988), dochter van een Spaanse moeder en Brabantse vader uit Heeswijk-Dinther, speelt in Here, There and Everywhere. Het is haar afstudeerstage aan de Amsterdamse Kleinkunstacademie.

door Dieter van den Bergh

(brabants dagblad 19/01)
“Ik ben helemaal niet opgegroeid met The Beatles, maar drie jaar geleden heeft mijn vriendje [Jim Deddes, die ook in Here, There speelt -red] mij zijn passie voor The Beatles overgebracht. Inmiddels ken ik bijna alle liedjes. Het is een van de redenen dat ik auditie ben gaan doen voor deze voorstelling.”
“Voor een stage is dit een grote rol. Meestal heb je een heel klein aandeel in een show, dan speel je een boom ofzo. Maar ik ben meteen in het diepe gegooid, sta de hele tijd op het podium. Ik zing twee solo’s, Sexy Sadie en de titelsong Here, There and Everywhere, waarin ik word begeleid door een mannenkoortje. De voorstelling is enorm professioneel voorbereid, en het is een erg leuke groep om mee te werken. Zeker met Han Römer. Hij is een vaderfiguur voor de groep, en ook heel eerlijk als iets niet goed is.”
“Ik ben op mijn zeventiende van Heeswijk-Dinther naar Utrecht verhuisd en woon nu in Amsterdam voor de Kleinkunstacademie [waar ze les krijgt van onder meer Annet Malherbe, Hans Croiset en Alex Klaasen - red]. Maar ik vind het nog hartstikke lekker om terug te komen naar de Brabantse klei. Mijn broertjes van 16 en 13 wonen nog in Heeswijk-Dinther en ook mijn moeder en stiefvader. Ik ben hier geboren en opgegroeid, dat blijft speciaal.”
“We hebben de show nu zo’n zestig keer gedaan, het is even flink aanpoten, je bent soms een hele dag kwijt met één show. Ook al ben ik enorm in mijn rol gegroeid, het blijft extra spannend om voor familie, vrienden en bekenden op te treden. Ik verwacht zeker dat die er zullen zitten in Uden, dus wil ik goed voor de dag komen. Na Uden komen nog maar twee voorstellingen, dan studeer ik af. Daarna moet ik een carrière opbouwen. Met alle andere afgestudeerden kom je terecht in dezelfde pool. Je gaat audities doen, wordt waarschijnlijk vaak afgewezen, soms aangenomen. Gaat heel spannend worden allemaal, al staat deze voorstelling natuurlijk wel erg goed op mijn cv.”