zaterdag 7 mei 2011

Eva van de Wijdeven geeft zich bloot


lees interview BN DeStem





‘Een beetje bloot hoort erbij’

De van oorsprong Tilburgse Eva van de Wijdeven (Goirle, 1985) is de coming star van de Nederlandse theater- en filmwereld. Vrijdag 6 mei komt ze met Alex van Warmerdams droogkomische Bij het Kanaal naar Links naar Breda.

Door Dieter van den Bergh

Op 16-jarige leeftijd breekt Eva van de Wijdeven door dankzij de multi-culti-tv-hit Dunya en Desie. Ook speelt de Brabantse, ongeschoold in film en theater, in dramaserie Vuurzee, bij gerenommeerde theatergezelschappen als De Paardenkathedraal en Het Nationale Toneel (Tirza), en in de film De Laatste Dagen van Emma Blank van Alex van Warmerdam. Momenteel schittert Van de Wijdeven als Eva in de (vooral onder jongeren) populaire dramaserie A’dam - E.V.A. en speelt ze in Van Warmerdams Vlaams/Nederlandse toneelstuk Bij het Kanaal naar Links, met verder Pierre Bokma, Aat Ceelen en Annet Malherbe.
Van de Wijdeven had een relatie met acteur Tygo Gernandt, die breed werd uitgemeten in de (roddel)pers. Zeker toen deze stukliep.

Van RTL Boulevard naar Nationale Toneel, van A’dam - E.V.A. naar Van Warmerdam.
“Van commercieel en toegankelijk naar high culture, bedoel je, haha. Ja, het overkomt je. De aandacht voor mijn relatie met Tygo overviel me, dan ga je daar in mee, al weet ik niet of dat zo verstandig was. Maar wat betreft rollen ga ik toch voor kwaliteit.”

Hoe kom je terecht in een toneelstuk van Alex van Warmerdam?
“Hij zocht een jonge actrice, en we kenden elkaar van Emma Blank. Op de set klikte het goed, ook professioneel. Blijkbaar heeft hij vertrouwen in mij. Je kunt het slechter treffen: als de mensen weten dat Alex een nieuw stuk heeft gemaakt, rennen ze naar het theater, waardoor ik nu voor uitverkochte zalen staat.”

En naast Pierre Bokma.
“Ja, fantastisch om met hem te werken. Maar ik zou net zo zenuwachtig zijn als het een onbekend iemand was geweest. Op het toneel ben je collega’s en moet je allemaal keihard werken om zo’n stuk tot z’n recht te laten komen.”

Waar gaat het over?
“Je moet het weten, maar het speelt zich af in de verre toekomst, zeg het jaar 2300. De wereld is raciaal compleet gemixt, er zijn nog maar een paar blanke families over. Uitgerekend deze families maken ruzie met elkaar en hebben tamelijk enge ideeën.”

Commentaar op de huidige ‘verwildering’ in de samenleving?
“Dat moet je Alex vragen. Ik vind het een mooi en realistisch scenario. Dat er uit allerlei nationaliteiten één soort ‘nationaliteit’ ontstaat, is niet ondenkbaar. Ikzelf ben ook gemixt: mijn moeder is Javaans, en ik heb ook nog Moluks en Portugees bloed. Maar ben toch oer-Hollands.”

Je flaneert rond in bikini en laat je graag insmeren door de zoon van de rivaliserende familie.
“Ik doe meer dan flaneren! Het is een ensemblestuk, iedereen heeft een vergelijkbare tekstrol.”

Je geeft je gemakkelijk bloot, zo lijkt het. Figuurlijk, maar ook letterlijk. In Vuurzee, A’dam - E.V.A. en Emma Blank, en nu ben je zelfs de hele voorstelling halfbloot. Functioneel naakt?
“Ja. Als het klopt in het verhaal heb ik er geen moeite mee. Ik denk heus niet: hupsakee, ik trek mijn broek maar weer ’s uit. Maar ik merk wel dat naar mate ik meer ervaring heb, het bespreekbaarder en makkelijker wordt. Het hoort er soms ook gewoon bij.”

In een interview met het AD zei je vorig jaar dat je in een zwart gat zat omdat je geen rollen meer kreeg. Dat is nu nauwelijks voor te stellen, je bent alom aanwezig.
“Ik heb gezegd dat ik in een dipje zat, maar dat is er overdreven uitgelicht. De opnames van A’dam - E.V.A. zaten erop en ik had opeens geen werk. Andere meiden pakten de rollen. Ik ben me toen erg bewust geworden dat het zo afgelopen kan zijn als actrice. Een carrière met de garantie van twaalf maanden werk per jaar bestaat niet. Het blijft een onzeker bestaan.”

Weet je al wat je hierna gaat doen?
“Ja, spelen in de theaterversie van Who’s Afraid of Virginia Woolf [naast Linda van Dyck, Victor Löw en Mohammed Azaay - red]. En het zou heel gaaf zijn als er een tweede deel komt van A’dam - E.V.A., een heel bijzondere serie. We zien wel, ik ben nu 26 en in elk geval wel klaar met de puberrollen.”

Bij het Kanaal naar Links, Orkater & De Mexicaanse Hond, vrijdag 6 mei Chassé Theater Breda. Ook: 14 mei Tilburg en 19 mei Dordrecht.