donderdag 21 april 2011

Bob Stoop over zijn rol in Spamalot

lees UITgids BN DeStem











‘Dansen en zingen, en nog tegelijkertijd ook!’

Bob Stoop speelt een belangrijke rol in zowel de Nederlandse als Vlaamse versie van Spamalot, onder meer als Sir Bedevere, Ben Saunders en een paard. Stoop (36) werd geboren in Breda, woonde 18 jaar in het Ginneken, en vertrok vervolgens naar Amsterdam waar hij de Theaterschool doorliep. Sindsdien werkt hij als toneel- en tv-acteur. Zijn ouders wonen nog in het Ginneken.

“Als tiener zag ik Monty Python. Briljante onzin, lekker baldadig. Ik vond het vooral geweldig als iemand een vrouw speelde; een jurk en een hoge stem is genoeg, het ís dan een vrouw. Nu sta ik in Spamalot als riddermoeder zelf in een jurk en met een vrouwenstem op het podium.”

“Ze zochten iemand die een geestige rol kon spelen. Blijkbaar was ik dat, een eer. Musical is nieuw voor mij. Toen we laatst optraden in België, drong het pas echt tot me door. ‘Ik sta met een tamboerijn in mijn hand zingend een dansje te doen: ik sta in een musical!’ ‘Een wereld met mensen die dansen en zingen. En vaak nog tegelijkertijd ook!’, zoals Sir Robin het zegt in Spamalot.”

“Natuurlijk is het geen gewone musical. Alles waar een musical voor staat wordt onderuitgehaald, alle wetten overtreden. Waarom moet iemand altijd in gezang uitbarsten, waarom moet het altijd zo zoet en bombastisch? Die clichés worden benoemd en in het belachelijke getrokken.”

“Dat veel mensen sceptisch reageerden, begrijp ik wel. Monty Python is een heiligdom. Blijf daar met je poten vanaf, was ook míjn eerste reactie. Ik vond het ook erg spannend; kunnen we het wel? Ja, zo bleek, door zo trouw mogelijk bij het origineel te blijven, en door kleine, actuele zaken toe te voegen. Met onze eerste optredens voor volle, enthousiaste zalen hebben we alle critici de mond gesnoerd.”