donderdag 1 november 2007

Vechten om een zweetdruppel van Wesley


Brabants Dagblad - Hij was een kindsterretje maar heeft inmiddels de baard in de keel. Zijn grootste fans zijn jonge meisjes. Zondag staat volkszanger Wesley (17) op het Festival van het Levenslied in Tilburg. "Mijn streven? Dat heel Nederland Wesley kent."


door Dieter van den Bergh

Als kleuter al had hij iets speciaals. Had altijd alle kinderen uit de buurt achter zich aan. Thuis, in de Tilburgse volkswijk Groenewoud, vertelt moeder Jolanda trots over haar 'Wes'. Hoe hij als kind - borstel in de hand - de liedjes van Frans, Marianne en Corry meezong en het in de speeltuin nog 's over deed. "Kinderen zijn nog steeds dol op hem. Als iemand communie doet en je vraagt welk cadeau ze willen, dan zeggen ze 'we willen Wesley'."

Wesley (geen achternaam) staat op de bühne sinds zijn twaalfde, onder meer met de Grote Ome Cor Revue. Bij een talentenjacht ontmoette hij Pierre Kartner alias Vader Abraham. Wesley: "Ik vroeg hem of hij niet wat nummers voor me kon schrijven. 'Waar wil je over zingen?', vroeg hij. Ik zei meteen: over mijn ouders." In november 2000 kwam Wesleys debuutsingle uit, Bedankt, een eerbetoon aan zijn ouders. De Nederlandse radiopiraten draaiden het plaatje grijs. Een nieuw kindsterretje was geboren.

Inmiddels is Wesley een van de meest gevraagde levensliedartiesten. Zijn koksopleiding op de Rooi Pannen staat op een laag pitje. "Als je zondagavond om halféén in Stadskanaal moet optreden, sta je niet om halfzeven weer op." Bovendien wil Wesley helemaal geen kok worden, zingen is zijn ding, beroemd worden zijn doel, en daar moet alles voor wijken. "Je moet je 200% inzetten. Ik heb geen vrienden en ik ga nooit uit. Als ik een keer buiten kom dan is het in de tuin." Jolanda: "En hij mag niet roken en drinken, hij heeft nog nooit alcohol op."

"Wes heeft de lat heel hoog liggen", zegt manager, chauffeur en vader Neel. "Hij gaat voor numero één. Wij hebben dat wel gestimuleerd. Het hele gezin draait om hem. Jolanda is gaan werken om zijn kleding te kunnen betalen. Het heeft ons jaren grof geld gekost, ons hele salaris ging aan hem op. Geluidsbanden, vervoer, kleren, zangpedagogen. Nu begint het iets op te leveren."

Wesley tekende onlangs zijn eerste platencontract. In september komt zijn debuutalbum uit. Voorloper is de aanstekelijke single Bewijs het dan, weer van de hand van P. Kartner. Wesley: "Ik heb de single zelf afgemixt. Pierre wilde hem uitbrengen, maar ik vond hem niet goed genoeg." Jolanda: "Pierre had zoiets van 'wat moet die snotneus, ik ben verdorie Pierre Kartner, ik weet wel wat goed voor jou is'."

Hoewel Wesley het vooral moet hebben van piratenzenders bleef zijn talent ook in Hilversum niet onopgemerkt. Hij werd benaderd door Starmaker en Idols. Wesley bedankte. "Dan moest ik pop zingen, daar geef ik helemaal niks om." Alleen in het Nederlandse lied kan de Tilburger zijn gevoel kwijt. "De teksten spreken me superveel aan. Ze zijn als het leven zelf, een lach en een traan. Morgen gaat Ome Jan dood, de dag erna wordt er een nieuwe baby in de familie geboren." Neel: "Bij optredens van Wes zit soms de halve zaal te janken, een half uur later loopt iedereen de polonaise."

Wesley had geen Idols nodig om uit te groeien tot idool met een grote fanclub. Vooral jonge meskes zijn fan volgens Jolanda. "Ze hebben het altijd over popidolen, maar bij Wesleys concerten gaat het er ook aan toe. Glazen waar hij uit drinkt halen de meiden weg. Ze vechten om een zweetdruppeltje van hem. Hij schudt een keer met zijn kont en ze beginnen te gillen. Vindt 'ie geweldig hoor die vrouwelijke aandacht, maar hij heeft nog geen tijd voor de meisjes hè. Hij wil eerst iets bereiken."

Wesleys wens: ooit in Ahoy' optreden. Maar dan zal hij eerst op tv moeten om écht door te breken, denkt Neel. "Wes kan zo op tv, maar dan is het meestal de bedoeling hem voor gek te zetten. Daar werken we niet aan mee, we willen juist dat het levenslied serieus wordt genomen. Vroeger had je Op Volle Toeren en Nederland Muziekland. Het levenslied werd serieus genomen, nu wordt het op de tv en radio óf geboycot óf belachelijk gemaakt."

Geen opmerkingen: