donderdag 1 november 2007

Shockcomedian Leo Bassi




















De levensgevaarlijke kruistocht van atheïst Leo Bassi

Omstreden Spaanse komiek provoceert, vermaakt en ontroert.

Doodsdreigingen, Leo Bassi heeft er een uitgebreide verzameling van in zijn mailbox. De ‘godslasterlijke’ komiek wordt doodgewenst door lieden uit fundamentalistische kringen. Christelijke kringen.

Bassi (55) is groot in thuisland Spanje en in Italië, waar hij opgroeide, maar ook omstreden vanwege zijn ‘kruistocht’ tegen het christelijke geloof. Protesten tijdens zijn shows zijn normaal en in Spanje staat de komiek onder politiebewaking sinds hij vorig jaar in Madrid aan de dood ontsnapte, toen in zijn kleedkamer een bom werd ontdekt. “Fucking frightening”, zegt Bassi hierover. Of hij is veranderd? Tuurlijk. “Ik heb me afgevraagd of ik dit er voor over heb. ‘Ja’ was de conclusie. Ik ben overtuigder van mijn missie. En speel iedere show alsof het mijn laatste kan zijn.”
Leo Bassi, anarchist en atheïst, opgegroeid in een circusfamilie, is clown en provocateur in één. Zijn circusnummers bieden weergaloos vertier, maar hij steekt meteen daarna zijn middelvinger op naar het publiek. Gewapend met honkbalknuppel, eieren en satanische lach is hij er niet op uit om te behagen. “Ik doe geen theater, ik doe extreme dingen.” Geloof is de rode draad. Het doel: gelovigen bevrijden, zodat ze weer eigen keuzes kunnen maken Omgekeerd bekeren, zeg maar. In de gewraakte show The Revelation strijdt Bassi tegen monotheïsme, predikt als een Michael Moore tegen Bush en andere religieuze fanaten en tegen de haat. Niet-christelijke religies, zoals de islam, blijven buiten schot. “Ik kom uit een rooms bolwerk. Over de islam moeten Arabische komieken maar grappen maken. Ik ben geen kolonialist. Dat men in Arabische landen fanatiek religieus is geworden, komt trouwens voornamelijk door westerse bemoeienis.”


De oorsprong van het terrorisme ligt volgens Bassi bij Mozes in de woestijn en de ‘genocide’ in Jericho. Het is een pikant onderdeel van zijn huidige show, waarbij het publiek wordt verdeeld in gelovigen en niet-gelovigen. Bedoeling is dat de eerste groep zonder God weer huiswaarts keert. Maar verder is het allemaal tamelijk onschuldig. Verkleed als paus doet Bassi een funky dans bij een opgepimpt kruisbeeld met discolampen, en deelt hij ‘heilige’ condooms uit. Het schurkt tegen de Mr Bean-achtige slapstick aan.
Bassi provoceert zo nu en dan als meester van de slechte smaak, maar vermaakt ook als rasentertainer, ontroert als verhalenverteller en spitsvondig filosoof, met ‘onze’ Spinoza onder de arm. Voor grote beroering zorgen zijn ‘omstreden’ denkbeelden in Nederland niet. Bassi: “Er zijn deze week maar twee mensen weggelopen, met zo’n visje op hun jas. Blasfemie, vonden ze. Nee, Nederland is een stuk progressiever dan Spanje. (lachend) Iedereen slaapt waarschijnlijk met Spinoza onder zijn kussen.”
Dat Leo Bassi zich donderdag in de ‘bible belt’ begeeft, is hem bekend. “Ik heb gehoord dat er wat commotie is over mijn affiche, terwijl die juist heel neutraal is. Ik wil die mensen graag uitnodigen: kijk eerst, oordeel dan.”

Geen opmerkingen: