woensdag 7 november 2007

interview Fedde Le Grand


‘Het is gewoon een grappig liedje, meer niet.’

Na Nederland danst nu Engeland massaal op de housekraker ‘Put your hands up 4 Detroit’, opgenomen in een studio achter een rijtjeshuis in Waalwijk. Een gesprek met de maker: dj Fedde le Grand uit Tilburg.

door Dieter van den Bergh

“Het loopt volledig uit de hand”, verzucht Robin Morssink met een lach, “iedereen wil een Fedde-remix.” Morssink is producer en rechterhand van dj Fedde Le Grand (1977). In zijn studio achter zijn ouderlijk huis in Waalwijk draait hij overuren. Reden: de monsterhit ‘Put your hands up 4 Detroit, waarmee Le Grand op één staat in de Britse hitlijsten. “Een gekkenhuis”, beaamt ook de succesvolle dj zelf. Omdat de geboren Utrechter in de Randstad niet aan de bak kwam en in Brabant wel vestigde hij zich ooit in Tilburg.

Nu schrijf je popgeschiedenis: de eerste Nederlandse dj met een Britse nummer één hit.
“Ja, DJ Jean kwam niet verder dan twee en Tijs [Tiësto] bleef op drie steken, geloof ik. Junkie XL bereikte wel nummer één, maar met een Elvis-remix.”

Je leven staat op z’n kop.
“Ja, best wel. De telefoon staat roodgloeiend, krijg tweehonderd mailtjes per dag. Nog net geen huwelijksaanzoeken, wel foto’s van halfnaakte vrouwen. En iedereen wil met je werken. Anderen vinden me plotseling een verwaande kwal.”

Hoe is het nummer ontstaan?
“Ik had eerder versies gemaakt die ik niet leuk vond. Toen kwam ik op dat baslijntje en op de tekst, een hommage aan housebakermat Detroit. Die abstracte funkbas is het geheim van het succes denk ik. Ik heb er niet bijzonder mijn best op gedaan, het is gewoon een opvallend, grappig liedje, meer niet.”

Toevalstreffer of dik verdiend?
“Misschien meer geluk dan wijsheid. Maar ik leef als dj al elf jaar op water en brood en doe keihard mijn best. Deed ook de kutboekingen, draaide ook op kuttijden. Dus heb het ook verdiend.”

En nu cashen?
“Kijk, er zijn een half miljoen exemplaren van m’n plaatje verkocht, daar blijft vast wel iets van over. Ook mijn gages gaan omhoog. Maar geld is geen drijfveer, wel handig om vrijheid mee te kopen, zodat ik minder vaak minder leuke dingen hoef te doen.”

Zoals optreden in dorpsdiscotheek De Pruim in Zevenhuizen, volgende week.
“Ik blijf kleinschalige optredens doen, maar alleen de leuke. Vanavond draai ik in BED in Rotterdam, een bruin cafeetje, waar ze goeie housefeesten geven. Maar ik kijk zeker ook uit naar de Ministery of Sound in Londen zaterdag.”

En nu? Niet bang om een eendagsvlieg te worden?
“Nee. Het zou makkelijk zijn hetzelfde trucje nog ‘s te doen, maar dat is geestdodend. Wij geloven in goede muziek, of die nu wordt opgepikt of niet. We maken een restyling van een oud nummer en waarschijnlijk komt ‘Detroit’ ook uit in Amerika. D12, de crew van Eminem heeft er een rapversie van gemaakt. Superkoel.”

Je weet je echte naam trouwens goed geheim te houden.
“Fedde le Grand ís mijn echte naam.”

Geen opmerkingen: