donderdag 1 november 2007

interview Gogol Bordello (okt 2006)


Explosieve zigeunerrock met boodschap

In korte tijd bouwde de Amerikaanse ‘gipsypunkers’ Gogol Bordello een enorme live-reputatie op. Dinsdag 7 november staat de groep in 013 in Tilburg voor een eenmalig Nederlands optreden. Een gesprek met frontman/feestbeest Eugene Hütz.

door Dieter van den Bergh

Festival Mundial? (grijnzend) Ja, dat weet ik nog. Gek genoeg wel. We speelden in een enorme tent van het ministerie van Buitenlandse Zaken. We zijn daarna extreem gaan feesten. Ben die avond alles kwijt geraakt, m’n geld, m’n geheugen. En mijn vriendin ook, geloof ik.”
‘Dress like a gypsy gangster, screw as much as possible’, het is slechts één van de opmerkelijke levensmotto’s van Eugene Hütz, de rauwe frontman van Gogol Bordello, een ‘party animal’ pur sang. Ook op het podium, waar de hevig besnorde Amerikaan van Oekraïnse (zigeuner)afkomst de blikvanger is.
Met een explosieve mix van Russische folk, hoempa, dub en stevige punkrock bouwde Gogol Bordello in Amerika en West-Europa in korte tijd een grote populariteit op. In Amerika bespeelt het stel enkel nog de grote zalen. Ook in Nederland gaat het goed, met dank aan spraakmakende optredens op Mundial, Oerol en Lowlands, en aan het internationale debuut ‘Gypsy Punks’, geproduceerd door Steve Albini (Pixies, Nirvana). “We komen voor veel mensen compleet uit het niets vallen,” zegt Eugene Hütz, “maar ons succes is niet over één nacht ijs gegaan. We zijn al zes jaar keihard bezig, hebben vier albums gemaakt.”

Boodschap
Eugene Hütz (1972), geboren in Kiev, Oekraïne, met zigeunerbloed van moederskant, ontvluchtte - samen met zijn familie - zijn land na de kernramp in Tsjernobyl, om via allerlei Europese vluchtelingenkampen uiteindelijk in de ‘melting pot’ New York te belanden.
Zijn afkomst en vluchtelingervaringen hebben een grote weerslag op zijn muziek gehad. Zanger/gitarist Hütz, zelfbenoemd ‘immigrantpunk’, begon in Oost-Europese barretjes op te treden, en ontmoette hier de leden van het huidige Gogol Bordello. Muzikanten met roots in Oekraïne, Bulgarije, Israël en Ierland. “We wilden niet zomaar fuckin’ folklore gaan spelen, maar muziek met ballen en cultureel bewustzijn. Europese muziek, want in wezen zijn we een Europese band.” Dat werd ‘bastaard gypsy rock‘n’roll’ of een ‘New Yorkse reïncarnatie van Oost-Europese muziek’, zoals Hütz het noemt. Gespeeld met accordeon, viool, trommels en een flinke dosis humor. En voorzien van een boodschap, grotendeels in het teken van de ‘zigeunerzaak’. Hütz: “Zigeuners hebben nog steeds een fuckin’ stigma. Iedereen vindt de muziek leuk, maar niemand wil ons om zich heen hebben. Ik heb nog geluk, kom uit een gemixte familie.” Zijn groep doet goed werk voor de emancipatie van Roma, denkt Hütz. “Gipsyjongeren hebben door ons weer interesse in hun eigen cultuur. Mensen denken dat zigeuners achterlijk zijn, maar veel gipsykids zijn juist erg bij de tijd. Ze lopen weg met ons band en delen hun meningen op allerlei chatrooms op internet. We hebben laatst als statement tijdens een optreden op de Amerikaanse televisie een liedje in de Roma-taal gezongen. Dat was nog nooit vertoond.”

Acteur
Gogol Bordello is niet alleen hip in New York, ook in Hollywood. Eugene Hütz is naast zanger namelijk ook acteur. Hij speelde een hoofdrol in het succesvolle ‘Everything is illuminated’, een verfilming van Jonathan Safran Foers roman, met muziek van onder meer Gogol Bordello. Sinds het internationale succes van zijn band staat Hütz’ acteercarrière op een laag pitje. “Het plan was om het druk te krijgen met de band. Dat is nu gelukt. Volgend jaar zal ik wel weer een paar filmrollen doen, nu zijn we ‘ready to rock’.”
Gogol Bordello begon de Europese Eastpak-tournee als voorprogramma van de populaire Canadese machorocker Danko Jones. Volgens Hütz zijn op veel plekken de rollen nu omgedraaid en is zíjn band afsluiter. In 013 vooralsnog niet. Dom, heel dom, vindt de eigengereide Amerikaanse Oekraïner: “Het is volstrekt onmogelijk om ons op te volgen.”

Geen opmerkingen: