vrijdag 2 november 2007

Antwerp Gipsy-Ska Orkestra

Leef als een zigeuner












Vlaamse uitvinders van de ‘gipsy-ska’

Het Antwerp Gipsy-Ska Orkestra (AGSO) lift lekker mee op de Balkan-rage.

door Dieter van den Bergh

In Vlaanderen, zeker in Antwerpen, tel je als muzikant nauwelijks mee als je niet in minstens vier bands of fanfares speelt. Het liefst vier compleet verschillende bands. Neem gitarist Mukti Gabriëls, een geschoold jazzmuzikant. Speelt in Belgian Asociality, een hardcore Vlaamstalige punkband, en is samen met Gregor Engelen spil van Antwerp Gipsy-Ska Orkestra (AGSO), een ‘gipsy-ska’-band. Zanger/trompettist Engelen (31), ‘van huis uit punkman’, is daarnaast actief in groepen als Ambrassband, Donkey Diesel en Los Murginales. “De Antwerpse scène is één pot nat”, zegt de charismatische AGSO-frontman. Nationaliteit is in deze melting pot van geen belang. In AGSO zit een Chileen, Kosovaar, Argentijn, een Fransman en twee Belgen dus. Maar door al die nationaliteiten bleef de groep lang een goed bewaard geheim in Vlaanderen. Engelen: “Vijf van de negen muzikanten hadden geen papieren, dat schoot niet op. Als we de grens over wilden, werd de helft van de band gearresteerd.” Inmiddels heeft iedereen papieren. Maar dat was op het nippertje. Gipsy-toetsenist Suhamet Latifi - die volgens Engelen met zijn rechterhand virtuoze akkoorden aanslaat en dan met zijn linker gerust z’n moeder belt - werd eerder dit jaar nog uitgewezen naar Kosovo. Gelukkig was hij in het bezit van een AGSO-demo. “Toen hij de Belgische consul daar onze muziek liet horen, kreeg hij alsnog de vereiste papieren.” Kort daarna werd het recente debuutalbum Tuttilegal gedoopt, ‘iedereen legaal’.
De specialiteit van het Antwerp Gipsy-Ska Orkestra: traditionele zigeunermuziek uit de Balkan in onstuimige ska-uitvoering. Er wordt geput uit werk van bijvoorbeeld Fanfare Ciocarlia, Goran Bregovic en fanfaremuziek uit films van Emir Kusturica. Muziek die inmiddels vele versies kende, behalve een ska-uitvoering, aldus Engelen. “In veel gipsymuziek zit de sfeer van punk, maar ook invloeden uit de ska.” Toch hadden de zigeuners waar Engelen mee speelde - aanvankelijk de Macedonische blaaskapel Kadrievi Orkestar - nog nooit van ska gehoord. “‘Was ist diesen Ritmus?! Nicht interessant!’, vonden ze. Tot dat ze dat ritme voor een enthousiast duizendkoppig publiek stonden te spelen. Dat marcheert hè.”
De samenwerking met Kadrievi liep spaak. Op dit moment speelt er nog één muzikant met zigeunerbloed in de band, Suhamet, alias Suki. Toch neemt Engelen zelf de vocalen voor zijn rekening, vaak in Roma-taal. “Ik doe echt mijn best om zo oorspronkelijk mogelijk over te komen. Ik weet inmiddels ook waar ik over zing. (lachend) Over vrouwen meestal. Nee, ik heb echt respect voor de zigeunermuziek. Wij verdienen toch geld met hun muziek.”
De belangstelling voor AGSO trekt aan, zegt Engelen, zeker ook uit Nederland, waar Balkanmuziek al een tijdje een rage is. In België valt de hype wel mee, zegt Engelen. “We lopen natuurlijk weer achter. Oh nee, we hebben dat allemaal al gehad, zo’n tien jaar geleden. Toen kwamen al die Balkan-groepen al hier spelen. We lopen natuurlijk weer vóór.”

Geen opmerkingen: