Amsterdam Klezmer Band belandde per toeval middenin ‘Balkan Beats’-rage
5 mei 2007 -Balkanmuziek is hot. Zo hot dat zelfs de populaire dance-act Basement Jaxx er mee aan de haal ging én Borat in zijn recente bioscoopsucces. Hoewel de reporter uit Kazachstan komt - toch enige dagen rijden van de Balkan - staat de soundtrack vol onstuimige Balkanklanken. In Nederland speelt Amsterdam Klezmer Band (AKB) een hoofdrol in de opwaardering van Balkanfolk met haar cd ‘Remixed’, waarop AKB-songs door de remixmangel worden gehaald. Aanjager en medeproducer is AKB-saxofonist Janfie van Strien (1969). “Ik weet het, het lijkt een niet erg origineel idee”, zegt de Amsterdammer, “maar we speelden al met het plan voordat de markt werd overspoeld met Balkan Beats. Wij komen er bovendien mee weg. We hebben de Balkan al meer dan tien jaar in de vingers zitten.” Naast zijn rol in AKB is Van Strien sessiemuzikant (o.a. Normaal, Luie Hond) en met zijn andere ‘wereldband’ De Jongens Driest speelt hij momenteel mee in een voorstelling van het Bossche Theater Artemis.
‘Remixed’ is volgens de Amsterdamse duizendpoot een poging om de akoestische klezmer van AKB dansvloerfähig te maken. “Er wordt altijd gedanst bij onze optredens, maar we wilden iets maken waar ook deejays mee uit de voeten kunnen.” Uiteindelijk gaf de baanbrekende remix-cd ‘Electric Gypsyland 1’ (2004) de doorslag. Van Strien: “Dat moet toch beter kunnen, vonden wij.”
Het veelzijdige resultaat ‘Remixed’ mag er inderdaad zijn. Naast enkele samples werden de accordeon, blazers en percussie allemaal echt - en niet zelden virtuoos - ingespeeld door de AKB’ers. Zij tekende ook voor de mixen, naast de Duitse pionier, DJ en platenbaas Shantel (‘Electric Gypsyland’, Bucovina Club), Stefan Schmid (Zuco 103), Yuriy Gurzhy van het hippe Berlijnse deejayduo Russendisko en de Utrechtse draaitafeltovenaars C-mon & Kypski. De laatste act doet ook mee aan de huidige tournee, die via Keulen, Berlijn en Parijs naar Den Bosch voert. Alles in deze show is live, benadrukt Van Strien, niets is voorgeprogrammeerd. “C-mon & Kypski lijken misschien ver van ons af te staan, maar ze denken en functioneren als echte musici. Een scratchsolo van Kypski is vergelijkbaar met een trompetsolo van ons, hun elektronische ‘pads’ spelen in ‘real time’ mee met onze percussie. Het vormt samen een organisch geheel.” Op zowel cd als shows komen ‘supervette’ reacties, zegt Van Strien. “De aasgieren uit de business loeren op ons, met deze succesformule willen ze meer doen. Maar wij zijn voorzichtig. Het jongere publiek krijgt nu de Balkan in hapklare dancebrokken opgediend, maar hier zijn wij nooit om begonnen. Misschien komt er nog een single met C-mon & Kypski, maar dan is het weer tijd om terug te keren naar onze akoestische klezmerbron. Maar een leuk uitstapje blijft het.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten